torsdag, oktober 16, 2008

"Ryanair - kåta grabbars bolag"

DEBATT. Forskaren Eva Ossiansson och managementkonsulten Nora Källström frågar sig vilka som egentligen vill flyga med bolaget efter att Ryanair förolämpat samtliga kvinnor och alla vettiga män.

Ryanair blev förra veckan fällda av ERK, för en sexistisk annons med en halvnaken skolflicka à la Benny Hill på. Efter att företaget inte bara vägrat att be om ursäkt, utan dessutom spätt på det hela genom att skicka ut ett pressmeddelande som skymfar domen, gav sig politikern Birgitta Ohlsson in i debatten. I tisdagens Dagens Nyheter uppmanade Ohlsson till en bojkott mot företaget - varvid flygbolaget svarar med ytterligare ett pressmeddelande. Denna gång går de till personangrepp mot "boring" Birgitta Ohlsson.

Vi frågar oss nu - vem vill egentligen vara kund till Ryan Air?

Få kvinnor ser ut som i annonsen - om ens någon. Är det så här Ryanair vill att vi skall uppfatta en kvinna av idag? Avklädda, unga kvinnor, som är lättillgängliga för flygbolagets kunder. Bolagets VD, Michael O'Leary, sa själv i ett utspel i somras att avsugning skulle ingå i business class. Michael O'Leary kan knappast själv ha tonårsdöttrar.

Att Ryanair nu släpper en miljon extra billiga biljetter för att hylla den sexiga annonsen visar också på att det är just så de vill uppfattas. De vill ha en billig identitet - i dubbel bemärkelse. Kanske vill Ryanair se sig som "alla kåta grabbars flygbolag" - där lite snusk kan pigga upp? Men hur stor del av de potentiella kunderna består egentligen av kåta grabbar? Kanske är det så att man tror att i jakten på de billiga biljetterna kan man kommunicera vad som helst till sina kunder.

Men vänta nu, har de inte med den här annonsen och efterföljande uttalanden redan förolämpat samtliga kvinnor och unga tjejer, alla vettiga män, inklusive fäder och de uthängda, unga kvinnornas pojkvänner och bröder? Vilka finns egentligen kvar?
Vem vill vara kund till Ryanair?

Så avstå de billiga biljetterna. Låt bolaget gå i konkurs. Med tanke på den efterfrågan som råder, kommer en ny aktör snart att komma i Ryanairs ställe. Ett företag som kanske kan något om både moral och etik. En aktör som lärt sig det Ryanair inte insåg: Billigt behöver inte betyda att man gör avkall på sina egna värderingar. Billigt kan betyda att resa kostnadseffektivt, med hedern i behåll.

Låt Ryanair gå in för sin sista landning.



Eva Ossiansson
Forskare vid Centrum för Konsumtionsvetenskap, Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet

Nora Källström
Managementkonsult och grundare av det kvinnliga nätverket Off duty

Publicerad på dagensmedia.se, den 16 oktober 2008
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=195553